Vi er i Norge!

Hei kjære trofaste leser!

Sist jeg skrev til dere hadde vi hatt en litt traust periode, men var på vei tilbake og hadde planer om å reise til Spania. Vel, det ble ikke Spania. Når jeg skriver til deg nå sitter jeg på min egen hytte, i Norge. Når det nærmet seg avreise fra Sole Langhe begynte vi å snakke litt om alternativer til planen vi hadde. Vi kjente litt etter, og drodlet sammen – hva hadde vi EGENTLIG mest lyst til? Med alt som skjedde i Europa rundt håndteringen av Covid ble det mindre og mindre fristende å være på reise. Det ble strengere og strengere, og med alle restriksjoner som var la det demper på reiselysten. Vi ønsket å oppleve mest mulig på reise, men det ble vanskeligere og nå, sett i ettertid, ville det blitt enda verre. Å være 3 måneder i Spania, med mulig portforbud og det hele, fristet ikke rett og slett. Og dere; det var det dette året handlet om; å gjøre det vi hadde lyst til og som føltes riktig for oss. Det riktige for oss nå var å reise hjem. Så vi bestemte oss for å pakke det mest essensielle og kjøre hjem til Norge. Vi ville bo på hytta!

Fra vi bestemte oss for hva vi skulle gjøre og til vi dro tok det tre dager. Vi hadde allerede vært på besøk hos en campingplass i Cuneo når vi vurderte veien videre litt tidligere, og de tilbyr vinterlagring. Vi snakket med de igjen og avtalte å sette igjen vogna der for vinteren med håp om å kunne fortsette turen til våren. Campingplassen ligger én time fra Sole Langhe og området er bemannet 24/7 og gjerdet inn. Det føltes veldig trygt å la Alpie hvile der i vinter. Vi hadde også tidspress på oss på å komme hjem, ettersom vi kjørte med sommerdekk og det i starten av november var kommet litt snø, både over Brennerpasset og andre steder i høyden, så vi måtte hjem før vinteren å sko bilen om til vinterdekk.

Fredag formiddag sjekket vi ut fra Sole Langhe etter 5 fine uker. Vi hadde pakket Alpie med alt vi trengte å ha med hjem, og tømt alle skap for matvarer og lignende. Når sant skal sies var det ikke så mye klær vi kunne ha med hjem – vi har jo hatt 5 måneder med sommer og klær for varmere strøk. Men det var allikevel en god del annet som skulle med (kjøkkenutstyr, sengetøy, kopper og kar osv.) og bilen var fullpakket ved avreise. Turen hjem måtte legges langs kysten hvor det fortsatt var sommer, og ikke via Sveits eller Brennerpasset som ville vært mer effektivt. Der hadde det vært sludd og minusgrader hele døgnet siste dagene, og selv om det sikkert hadde gått bra var det ikke en sjanse vi ønsket å ta. Vi parkerte Alpie i Cuneo og kjørte til Savona i første etappe. Husker dere jeg skrev om at vi var der tidligere, og ikke likte byen? Vel, den var ikke noe finere nå, men vi trengte bare et hotellrom for natten og til det duger Savona helt fint. Mare Hotell var gammelt, men rent og fint! Hyggelig betjening. Dagen etter kjørte vi til Lyon i Frankrike. Kjøreturen fra Savona langs rivieraen var virkelig fin! Her må vi tilbake. Når vi kom til grensen mellom Italia og Frankrike sto det et titalls tungt bevæpnede vakter ved første bomstasjon. Norsk familiebil med skiboks ble vinket pent videre og vi fortsatte ferden mot Marseille. Omtrent midtveis mente Alltracken at det var litt lavt lufttrykk i dekk, så vi stoppet på en Aire, fylte litt luft og kjørte videre til Marseille. Google mente det var mye kø rundt Lyon og tok oss ut på litt obskure omkjøringsveier, men uten vogn spiller det ikke så stor rolle og vi tok sjansen på å stole på navigasjonen. Vi ankom hotellet på kvelden og turen hadde gått veldig greit. Skulle gjerne sett mer av Lyon, og vi håper å komme tilbake dit hvis (når) turen fortsetter. Fra Lyon i Frankrike kjørte vi en monsteretappe på over 1400 kilometer! Vi reiste rundt 09:00 på morgenen og var fremme i Aabenraa i Danmark kl. 01.30. På grensen til Tyskland var det ingen kontroll og det gikk veldig raskt nordover helt til vi kom til Hamburg. Klassisk! Her var A7 stengt og vi ble lurt ut på en lang omkjøringsvei vestover. VI kjørte nok 5-6 mil før vi begynte å bli lei og fant alternativ rute nordøstover igjen og inn på A7. Ungene var supertålmodige og forsto at det var det som måtte til for å komme raskest mulig hjem. Det var helt nydelig å legge seg i Danmark og spise en god frokost før ferden gikk videre. Siste etappe gikk fra Aabenraa, via Sverige til Tønsberg. Vi kom frem sent på kvelden, og hadde en natt på hotell der også. Vi hadde ikke sagt til noen hva planen vår var, og vi planla å overraske familien når vi kom til Tønsberg. Morgenen etter skiftet vi dekk på bilen, og på vei tilbake stoppet vi på jobben til mormor for å overraske henne. Det var superkoselig, og jentene gledet seg sånn over å kose med og se familien igjen.

På vei fra Tønsberg til hytta måtte vi gjøre et stopp på XXL og handle nødvendige klær ettersom vi reiste i småsko og vårklær. Når både bil og folk var riktig skodd bare det til hytta før det ble mørkt. Og dere; etter nesten 300 mil på fire dager var det godt å komme frem, og å komme hjem.

Hytta ligger ved et vann som heter Haugesjø i Lyngdal i Numedal. Ca 2,5 mil fra Lampeland mot Sigdal for de som er lokalkjente. Den ligger på ca. 400 moh. og i et område med spredt hyttebebyggelse. Det er et stykke mellom hyttene, og som siste hytte langs veien kan det gå dager uten at vi ser hyttenaboer eller forbipasserende. Vi kjøpte hytta i 2013 og har gjort noen oppgraderinger siden da. Vi har ikke strøm eller vann, men med solcelleanlegg, batterier av god størrelse og aggregat har vi både TV, lys og internett. Varme får vi fra vedovnen og vann får vi fra bekk! Her mangler vi ingenting. Hytta ligger plassert på en høyde med utsikt over Haugesjø. De første to ukene har gått med til ytterligere oppgraderinger, både innvendig og utvendig. Vi våkner tidlig om morgenen og har masse energi. Vi holder på med prosjekter hver dag og koser oss nå med alle oppgaver som er manuelle, men nødvendige – som å varme vann, felle trær, kløyve og stable ved, vaske opp, dusje (ute, frem til badet er klart), gå turer, rydde skap, bygge garderoberom, hjemmeskole og så videre. De to første ukene her har bare flydd av sted, og vi er helt sikre på at vi har tatt riktig avgjørelse.

I første omgang har vi sagt at vi blir her til over vinteren. Hvis vi har lyst til å fortsette turen til våren kan vi gjøre det, og fortsette sørover når vi henter vogna hvis situasjonen tillater det. Ønsket vårt har hele tiden vært å gjøre det vi har lyst til, og følge magefølelsen – så hva som skjer til våren vet vi ikke enda. Nå skal vi først nyte vinteren fra start til slutt, med alle dens «utfordringer» og gleder, vi skal feire jul her med familie, ha hjemmeskole for jentene, bære ved, hente og varme vann, vaske klær uten vaskemaskin, felle flere trær, fyre bål, nyte roen og lage Youtubevideoer til dere. Vi har mange planer for den neste tiden, og en av dem er å dokumentere dette off-grid livet på Youtube.

Prosjektet NorExplor fortsetter, i et litt annet format, men kanskje vel så spennende, og vi håper du vil fortsette å følge oss på neste del av reisen.

Flere bilder...

del gjerne:

LinkedIn

3 hendelser på “Vi er i Norge!”

1. Takk igjen for koselig reisebrev❣️ og flotte bilder!👍 når savnet etter dere alle fire begynte å bli veldig stort var gleden desto større over at dere plutselig og svært overraskende var hjemme igjen!🇳🇴 ikke trodde jeg at vi skulle få oppleve å feire jul sammen i år! vi gleder oss veldig til det🙂

1. Tusen takk, Tom ❤️ Vi syns det var gøy å overraske familie og venner! Og vi gleder oss også veldig til norsk jul, og jul sammen med familien ❤️

2. For
    En reise dere har vært på!!! Ser jo ut som dere har det fint på hytta også nå. Trygt å være o Norge under disse smittetilsrandene. Kos dere på hytta og el fin advent til dere😁