Magisk i nord

I forrige innlegg skrev jeg om at vi måtte reise Nordover og hvorfor.  Det var en meningsfull og viktig tur, selv om vi reiste mange mil nordover før vi kunne reise sørover igjen. Når vi nå har levert Tintin og sett at han får det fint på Tjøtta har vi begitt oss på turen nedover og skal forte oss så langsomt som vi kan for å rekke og være i Danmark til 12 juli. Tenkte jeg skulle fortelle litt om turen, reiseruta og hva vi har opplevd så langt.

Vi forlot Furustrand søndag 27 juni. Vi dro ikke så langt – nærmere bestemt Teie i Færder kommune. Der parkerte vi Alpie i hagen til svigerinne og svoger for å ha en myk start. De har basseng og ungene bodde praktisk talt i vannet. Per Christian og jeg hadde en jobb som måtte gjøres på hytta, så vi tok en dagstur dit på mandagen mens ungene badet enda litt mer. Når vi bodde på Teie fikk vi testet «off-grid» camping, altså hvor vi ikke er tilkoblet strøm eller vann. Det var et litt morsomt eksperiment da vi hadde stikket 2 meter fra vogna og kunne når som helst koble oss på strøm. Vi ville teste hvor lenge vi vil klare oss på strøm fra solcelle, hvor lang tid det tok å lade opp osv. Det gikk kjempebra, og med det forbruket vi hadde (primært lys, pumper og lading av enheter) vil vi klare oss så lenge vi har 3-4 soltimer om dagen. Vi har installert et skikkelig system med Lithiumbatteri, solcelleregulator, 220W solcellepanel og en 650W inverter. Mer info om dette kommer i eget innlegg. Etter deilige dager på Teie og ha fått sagt på gjensyn til familien startet vi på ferden mot Nord onsdag morgen. De første dagene må vi (altså Per Christian) kjenne på hvor langt han kan kjøre da det krever litt tilvenning med 2,5 m bred og 8,5 m lang henger bak.

Første overnattingssted ble Kvile Camping på Rena. Det ble ca 27 mil og en grei etappe å kjøre. Naturlig nok går det saktere med vogn på slep, så hittil har vi brukt 4-5 timer i bil pr. dag, et par is-stopp og inn på lommer for å slippe frem bilene bak inkludert. Kvile camping var et trivelig lite sted. Vi var der bare for natten, så fikk dessverre ikke opplevd så mye av Rena og området rundt. Fra Rena kjørte vi Østerdalen til Storsand Gård Camping som ligger i Malvik, rett Nord for Trondheim.

På veien så vi «Storelgen» som skinte så fint i sola. Obligatoriske bilder ble tatt før vi kjørte videre. Neste stopp var på Tynset – og der fikk vi se «Verdens største spark».

I serien store ting å ta bilde av ble den det neste. Når vi ikke hadde flere store ting å se dro vi til Storsand Gård Camping. Strekningen Rena til Malvik var på 34,5 mil – en lang etappe den dagen. Da ville vi ha en dag hvile, og det var veldig fint der, så vi bestemte oss for å bli to netter. Været og varmen har fulgt oss hele veien, så vi hadde nesten 30 grader hver dag og jentene måtte stadig ut i vannet å kjøle seg ned. Fra Storsand Gård reiste vi videre til Nyheim Camping i Namsskogan som ligger Nord i Trøndelag, en etappe på 26 mil. Der ble det et bad i Namsen og en natts hvile før siste etappe til Tjøtta.

Den siste etappen var kort, «bare» drøye 20 mil. På veien kjørte vi på varierende veistandard (med hovedvekt på dårlig) og kjørte gjennom Nordlandsporten. Vi kjørte over Helgelandsbrua, passerte «De Syv Søstre» og Lomsdal-Visten nasjonalpark, og ellers så vakker natur. Nordlandslandskapet er virkelig vakkert! For østlendinger som oss er det majestetisk natur vi opplever! Vi skulle være på Tjøtta et par dager for å være sammen med Tintin og bli kjent med hans nye familie. Der vurderte vi å bare stelle oss på en plass langs veien, men landet på å ta inn på Offersøy Camping. For de som har sett Instagrambildene våre vil dere nok være enig med oss når vi sier «for en plass!!». Offersøy Camping er en stille og rolig, men veldig idyllisk plass. Omringet av fjell og sjø, midnattsol og havbris. Himmelen sto i brann på kvelden og fokuset forsvant fra Netflix hvert femte minutt og ut av vinduet. Per Christian løp ut og tok bilder, gikk inn, fortsatte å se på TV, løp ut og tok nye bilder og inn igjen. Og når vi ikke trodde det kunne bli noe finere eksploderte det bare i rosa og oransje. Jeg kommer til å leve lenge på de opplevelsene. Vi forlenget oppholdet på Tjøtta med en ekstra dag, og hadde 3 netter der. Da fikk vi overlevert Tintin og sagt hadet til han, utforsket Tjøtta – vi hadde en hviledag på stranden der, en ærendrunde i Sandnessjøen og kveldsbad på alle fire hver kveld.

Dit må vi tilbake – uten tvil! Når vi nå har en dato vi må rekke i Danmark må vi forte oss sakte nedover. Vi reiste fra Tjøtta i morges og når jeg skriver dette er vi på Langnes Camping i Grong. Etappen var på ca 29 mil og vi kunne nok kjørt en time til, men da så det ut til at det var langt til neste ålreite plass. I morgen kjører vi videre, da trolig til Dovrefjell og håper å finne et fint sted å fricampe rundt Hjerkinn.

Se gjerne på bildene under her av noe av det vi har opplevd så langt, og følg oss på Instagram (@NorExplor) for daglig oppdatering fra reisen.

Nå begynner vi å komme inn i det, rutinene er på plass, pakking og lasting, og kjenner oss godt forberedt på det neste året. Vi gleder oss enda mer – nå som vi er i gang på ordentlig. Resten av reiseruta kommer i neste innlegg.